Deepdives

Deepdive 1: Kansen voor traditionele sportbonden

Leer welke kansen esports, gaming en gamification bieden voor sportbonden. Denk hierbij aan apps om je community te versterken, het inzetten van VR voor ledenwerving en het ontwikkelen van een nieuwe esports discipline binnen jouw sport.

Impact van simracen op de autosport | Joe van Burik | KNAF

Simulatie racen, ook wel Simracen genoemd, is niet meer weg te denken uit de autosport. Ook binnen de KNAC Nationale Autosport Federatie (KNAF) is het al een aantal jaar een discipline. De software wordt veelvuldig gebruikt om coureurs te trainen op een duurzame manier met de auto's en de circuits. Zo heeft ook wereldkampioen Max Verstappen zijn eigen Simraceteam. Niet alleen professionele coureurs maken hier gebruik van. Ook veel fans van de autosport racen op deze simulatoren. Om breedtesport samen te brengen, lanceerden de KNAF en eMense in 2021 KNAF Digital: een digitaal platform waar simrace- en gaming-fanaten kunnen meespelen in digitale KNAF-Certified race competities. Weten hoe de bond simracen heeft opgezet, wat het betekent, en waar ze naartoe willen? Krijg een exclusief kijkje achter de schermen door Joe van Burik, co-founder van KNAF Digital.

ScubaFISHual: VR voor ledenwerving | Desmond van Santen | NOB

Basisschoolkinderen enthousiast maken voor de onderwaternatuur en onderwatersport zonder dat ze natte voeten krijgen? De NOB heeft de eerste stappen gezet op weg naar een innovatief ledenwervingsprogramma voor verenigingen waarbij kinderen met VR, virtuele duikles en 360 graden films, kennismaken met de bijzondere onderwaternatuur. Ze pakken lesstof sneller op en voeren het ook beter uit in de praktijk. Hoor meer over het proces, de uitdagingen en onverwachte kansen tijdens de ontwikkeling van het programma en hoe de bond aan de vooravond staat van de uitrol van het programma naar de verenigingen.

Golfapp: voor onboarding en engagement van golfers | Jaco Schippers | NGF

De golffederatie had geen direct contact met golfers en was volledig afhankelijk van golfclubs en -banen als het gaat om beginnen met golf en het imago van de golfsport. Om die reden hebben zij in 2016 de app GOLF.NL ontwikkeld waar golfers met een digitale scorekaart kunnen spelen, hun vrienden volgen en aan de hand van rankings en challenges geactiveerd worden. Met ruim 350.000 downloads -van de 420.000 Nederlandse golfers in totaal- ligt de focus nu op meer gebruik van de app en betere onboarding van nieuwe golfers. Hoe kan de app bijdragen aan meer spelplezier en golfrondjes voor de huidige golfer en hoe kunnen ze nieuwe golfers beter begeleiden in hun journey in golf? Je hoort het van Jaco Schippers, NGF.

Joe van Burik

Co-founder, KNAF Digital

Joe van Burik

Co-founder, KNAF Digital

Jaco Schippers

Marketeer, Koninklijke Nederlandse Golf Federatie

Jaco Schippers

Marketeer, Koninklijke Nederlandse Golf Federatie

Desmond van Santen

Manager, Nederlandse Onderwatersport Bond

Desmond van Santen

Manager, Nederlandse Onderwatersport Bond

Deepdive 2: Geleerde lessen: Esports in de sportvereniging van de toekomst

Krijg praktische en strategische inzichten wat je kunt doen om esports, gaming en gamification in te zetten in jouw gemeente, sportbedrijf en sportvereniging, maar ook vooral wat je niet moet doen. En krijg alles te horen over de geleerde lessen van het vierjarig LivingLab “Esports in de sportvereniging van de toekomst” in Rotterdam. Deze deepdive bestaat uit presentaties van beleidsadviseur Johan van Herpen (gemeente Rotterdam), verenigingsconsulent toekomstbestendige sportverenigingen Martine Willemse (Rotterdam Sportsupport) en onderzoeker Tarik Pehlivan (Stichting Alexander).

Tarik Pehlivan

Adjunct-directeur, Stichting Alexander

Tarik Pehlivan

Adjunct-directeur, Stichting Alexander

Johan van Herpen

Beleidsadviseur, Sport Gemeente Rotterdam

Johan van Herpen

Beleidsadviseur, Sport Gemeente Rotterdam

Martine Willemse

Verenigingsconsulent, Rotterdam Sportsupport

Martine Willemse

Verenigingsconsulent, Rotterdam Sportsupport

Deepdive 3: Digitaal in de buurt

Leer meer over het digitale leven van jongeren, en hoe professionals hen kunnen bereiken aan de hand van praktijkvoorbeelden en onderzoek. Spar mee met de vraag hoe we digitale technologie kunnen inzetten om jongeren beter te bereiken en ze te verleiden om in beweging te komen.

Online leefwereld van jeugd: Kansen en uitdagingen voor professionals | Andrea Kramp | Medi@Minds

De leefwereld van jongeren verschuift steeds meer naar een hybride omgeving, waarin de fysieke en online wereld naadloos samenkomen. Dit brengt nieuwe uitdagingen en kansen met zich mee, vooral voor jongerenwerkers en buurtsportcoaches die jongeren willen bereiken en ondersteunen. Maar waarom is het zo belangrijk voor professionals om zich te verdiepen in deze online leefwereld? En welke voorwaarden moeten worden gecreëerd als je als professional de digitale wereld betreedt? In deze presentatie krijg je inzicht in de online leefwereld van jongeren en ontdek je welke rol jij als jeugdprofessional hierin kan spelen.

Praktijkvoorbeeld Moerdijk: Hoe bereik je jongeren digitaal? | Dirk Leijten | Meer Moerdijk

De wereld van jongeren verschuift zich steeds meer naar een digitale wereld. Deze ontwikkeling vroeg bij Meer Moerdijk, een team van combinatiefunctionarissen, ook om verandering in hun aanpak. Naast de reguliere activiteiten heeft meer Moerdijk ook een digitale aanpak. Online Jongerenwerker Dirk Leijten neemt je mee in zijn streaming studio en activiteiten. Laat je inspireren door de praktische voorbeelden en leer van een echte pionier!

CityLegends en Dordrecht: connecting the urban sports | Jimmy Hermans & Tim Verbaas | City Legends & Gemeente Dordrecht

In deze presentatie nemen Jimmy Hermans en Tim Verbaas je mee in hoe zij de ongrijpbare urban scene digitaal en fysiek hebben samengebracht in Dordrecht. Waarbij ze tools hebben gebruikt zoals de CityLegends App, een data-gedreven City Dashboard en een straatraad. Want hoe kom je in contact met jongeren? Hoe kunnen digitale en fysieke componenten elkaar versterken? En hoe versterkt dit urban sports en daarmee meer sport en bewegen? Vragen die allemaal aan bod komen.

Andrea Kramp

Mediawijsheid specialist, Medi@Minds

Andrea Kramp

Mediawijsheid specialist, Medi@Minds

Dirk Leijten

Online Jongerenwerker, Sport en Welzijn meer Moerdijk

Dirk Leijten

Online Jongerenwerker, Sport en Welzijn meer Moerdijk

Jimmy Hermans

Co-founder, CityLegends

Jimmy Hermans

Co-founder, CityLegends

Tim Verbaas

Urbansport Regisseur, Gemeente Dordrecht

Tim Verbaas

Urbansport Regisseur, Gemeente Dordrecht

Deepdive 4: Wearables en beweegapps voor een gezonde leefstijl

Ontdek hoe wearables en beweegapps een gezonde leefstijl ondersteunen. Welke mogelijkheden zijn er? Leer meer aan de hand van feiten, cijfers en voorbeelden uit de praktijk. Denk aan hoe je een app kunt gebruiken om een gezonde leefstijl te beïnvloeden en te stimuleren.

Nederland in cijfers: apps en devices voor sportieve activiteiten | Dr. Remko van den Dool | Mulier Instituut

In 2016, 2019 en 2022 deed het Mulier Instituut in opdracht van het ministerie van VWS onderzoek naar het gebruik van apps en devices voor sportieve activiteiten onder de Nederlandse bevolking. In deze presentatie geeft Remko van den Dool je inzicht in de ontwikkeling van het gebruik, het profiel van gebruikers en redenen om wel of geen apps en/of devices voor sportieve activiteiten te gebruiken.

Wearables en beweegapps: Hoe zet je ze als zorgprofessional effectief in ter bevordering van beweeggedrag? | Dr. Corelien Kloek | Hogeschool Utrecht

Het aantal beschikbare beweegapps en wearables is gigantisch. Deze tools bieden nieuwe mogelijkheden om een gezonde leefstijl te bevorderen en mensen te ondersteunen bij het bereiken van hun beweegdoelen. Ontdek hoe professionals, zoals leefstijlcoaches en fysiotherapeuten, deze technologieën effectief kunnen inzetten en het potentieel benutten tijdens de presentatie van onderzoeker Corelien Kloek.

Healthy Chronos: wearables en data voor een gezonde leefstijl | Joris Jansen | Healthy Chronos

10,3 miljoen Nederlanders heeft een of meer chronische aandoening(en). De leefstijl ligt ligt hierbij vaak ten grondslag. Zorgprofessionals kunnen patiënten helpen om te gaan met hun ziektelast met behulp van wearables en beweegapps. Zo helpt Healthy Chronos fysiotherapeuten, artsen én patiënten door kwetsbaarheid, belastbaarheid en activiteitenniveau in het dagelijks leven van (chronische) patiënten inzichtelijk te maken met leefstijlmonitoring door wearables. Het Healthy Chronos platform kan zo een bijdage leveren aan persoonlijke zorg. Joris Jansen vertelt je tijdens deze presentatie er meer over. Daarnaast gaat hij in op de de potentie van wearables voor een gezonde leefstijl, de weerbarstige praktijk en waardevolle onderzoeken.

Remko van den Dool

Senior onderzoeker, Mulier Instituut

Remko van den Dool

Senior onderzoeker, Mulier Instituut

Corelien Kloek

Senior-onderzoeker Lectoraat innovatie van Beweegzorg, Hogeschool Utrecht

Corelien Kloek

Senior-onderzoeker Lectoraat innovatie van Beweegzorg, Hogeschool Utrecht

Joris Jansen

Co-founder, Healthy Chronos

Joris Jansen

Co-founder, Healthy Chronos

Deepdive 5: Esports voor maatschappelijke doelen

Leer meer over de maatschappelijke waarde van esports door praktijkvoorbeelden. Denk aan het inzetten van esports als middel om bloeddonors te werven, jongeren te inspireren en helpen hun talent te ontwikkelen en het in te zetten voor maatschappelijke doelen.

Esports als inspirator voor het Eindhovense jongerenwerk | Gijs van Dijsseldonk & Wesly van Acht | Dynamo

In 2022 opende Dynamo haar eigen Esports Center. Dynamo biedt jongeren een plek in het centrum van Eindhoven om zich te ontwikkelen in hun eigen subcultuur. Hierbij is talentontwikkeling het codewoord. Jong talent, dat zich ontwikkeld heeft bij Dynamo, geeft dagelijks zelf les aan jongeren van 8-27 jaar in dans, muziek, sport, kunst, cultuur en nu ook esports. Regisseur esports, Gijs van Dijsseldonk, en jongerenwerker ,Wesly van Acht, vertellen je meer over de achterliggende beleidsvisie van het centrum, hun activiteiten en ervaringen.

Aangepast gamen: een begin voor esports | Ties Klok | Klimmendaal Revalidatie

Iedereen moet mee kunnen doen aan esports, dat is de visie van Ties Klok, kartrekker van aangepast gamen in Nederland. In juni 2023 organiseerde hij samen met revalidatiecentra Klimmendaal, Basalt en Revalidatie Friesland het allereerste esports toernooi voor gamers met een beperking. Tijdens deze presentatie deelt Ties waarom deze revalidatiecentra zo veel waarde zien in aangepast gamen, en hoe ze een structureel vervolg geven aan dit esports toernooi.

Esports als les: softskills en gezond gamen | Max van Kuipers | Dynasty

Dynasty is een esports-vereniging, wat vergelijkbaar is met een traditionele sportvereniging, gevestigd in Breda. Ze bieden talentvolle gamers de kans om hun talent onder professionele begeleiding te ontwikkelen richting een volwaardige carrière in esports. Dynasty focust zich op de ontwikkeling van de gamer als geheel, zowel op game-vlak als sociaal en op school. Leer in deze presentatie hoe je esports kan inzetten als middel om softskils en gezond gamegedrag te ontwikkelen onder jongeren.

Gijs van Dijsseldonk

Regisseur esports, Dynamo

Gijs van Dijsseldonk

Regisseur esports, Dynamo

Wesly van Acht

Jongerenwerker, Dynamo Jeugdwerk

Wesly van Acht

Jongerenwerker, Dynamo Jeugdwerk

Ties Klok

Kinderfysio- en gametherapeut, Klimmendaal

Ties Klok

Kinderfysio- en gametherapeut, Klimmendaal

Max van Kuipers

Bestuurslid & Mental coach, Dynasty

Max van Kuipers

Bestuurslid & Mental coach, Dynasty

Deepdive 6: De waarde van EGG voor overheidsbeleid

Krijg nieuwe inzichten voor overheidsbeleid aan de hand van onderzoek. Beleidsadviseurs praten met elkaar over de waarde van EGG voor overheidsbeleid. Welke beleidsvisie kun je hanteren en bij wie ligt de verantwoordelijkheid? Welke kansen biedt het? En welke vragen leven nog meer? Ontdek hoe EGG voor jouw beleid van waarde kan zijn.

De EGG-thermometer: Waar staan we in overheidsbeleid? | Dr. Bart van Bezooijen | Fontys Hogeschool

Om het panelgesprek tijdens deze deepdive op gang te brengen steekt Bart van Bezooijen tijdens zijn presentatie eerst de EGG-thermometer in Nederland. Als onderzoeker volgt hij deze ontwikkelingen op de voet. Hij deelt zijn visie op de waarde van EGG in overheidsbeleid. Zien we EGG al in veel beleidsplannen van organisaties terug? Zijn er voorbeelden? Wat ontbreekt er nog, en waar moeten we naar toe? Daarmee geeft hij de panelleden en het publiek genoeg gespreksstof voor een mooie paneldiscussie.

Wat is de waarde van EGG voor overheidsbeleid?

Onder leiding van de Host Maddy Janssen gaan beleidsadviseurs David Romijn (VWS), Jorg van den Hoven (Breda), Michael Buth (Almere) en Johan van Herpen (Rotterdam) met elkaar in gesprek over de waarde van EGG voor overheidsbeleid. De panelleden reflecteren op verschillende vragen en stellingen die zijn gesteld door Bart van Bezooijen.

Bart van Bezooijen

Docent-onderzoeker, Fontys Economische Hogeschool Tilburg

Bart van Bezooijen

Docent-onderzoeker, Fontys Economische Hogeschool Tilburg

David Romijn

Beleidsmedewerker Sport, Ministerie van VWS

David Romijn

Beleidsmedewerker Sport, Ministerie van VWS

Jorg van den Hoven

Senior Beleidsadviseur innovatie & economie, Gemeente Breda

Jorg van den Hoven

Senior Beleidsadviseur innovatie & economie, Gemeente Breda

Michael Buth

Senior beleidsadviseur sport, Gemeente Almere

Michael Buth

Senior beleidsadviseur sport, Gemeente Almere

Johan van Herpen

Beleidsadviseur, Sport Gemeente Rotterdam

Johan van Herpen

Beleidsadviseur, Sport Gemeente Rotterdam

Deepdive 7: Digitalisering van het bewegingsonderwijs

Leer hoe je vanuit gebalanceerd perspectief naar de ontwikkeling van digitale technologie in het bewegingsonderwijs kunt kijken. Krijg inspiratie en informatie van praktische toepassingen van beweeggames en gamification in het bewegingsonderwijs.

EGG in het bewegingsonderwijs: waarom eigenlijk niet? | Dr. Ivo van Hilvoorde | Windesheim

Wat is de waarde van esports, gaming en gamification voor het bewegingsonderwijs? Welke kansen en valkuilen zijn er? Ivo van Hilvoorde is lector en sportfilosoof en neemt je in deze presentatie mee in de wereld van digitalisering van het bewegingsonderwijs. Meer dan twaalf jaar geleden startte hij zijn onderzoek naar digitalisering in de gymles. Hij geeft zijn kijk op deze digitale ontwikkelingen en stelt de vraag: Is innovatie per definitie vooruitgang?

De gymzaal van de toekomst: kansen en uitdagingen van de iSpace Sports-zaal | Stephan Oorburg | Sportbedrijf Drachten

De gymzaal is een van de weinige plekken waar we technologie niet in overmate terug zien komen. De gymzalen van tientallen jaren terug zijn vergelijkbaar met nu. Blijft dit zo of is de gymzaal van de toekomst anders? Sportbedrijf Drachten wil deze toekomst verkennen. De gemeente Smallingerland heeft twee bijzondere iSpace Sports-zalen. De iSpace Sports-zaal bestaat uit een pulastic vloer met oplichtende led-lijnen, projecties, geluid met nieuwe vormen van sport en spel, moderne toestellen en digitale software. De zalen zijn in 2016 en 2017 ontwikkeld en intensief gebruikt. Krijg inzichten van Stephan Oorburg in de uitdagingen en kansen van dit concept. Is dit de gymzaal van de toekomst?

In de gymzaal: hoe gebruik je de kracht van games en gamification? | Norman Megens | OBS De Burght

Norman staat al jaren voor de klas als docent lichamelijke opvoeding. De afgelopen jaren gebruikt hij games en gamification als inspiratie voor een sociaal-emotioneel veilige en rijke leeromgeving. Met behulp van games kruipt hij in de belevingswereld van de jeugd en motiveert hij ze, zonder aansluiting te verliezen op de kerndoelen van het bewegingsonderwijs. Daarnaast zet hij interactieve technologie in om lessen dynamischer te maken. Na de zomer start een pilot in samenwerking met scholen en gemeente Amsterdam, waarin sport en gamen worden gecombineerd. Weten hoe Norman dit vormgeeft? Wat wel werkt en niet werkt? Luister, en stel al je praktische vragen aan hem!

Ivo van Hilvoorde

Lector bewegen, school en sport, Hogeschool Windesheim

Ivo van Hilvoorde

Lector bewegen, school en sport, Hogeschool Windesheim

Stephan Oorburg

Manager, Sportbedrijf Drachten

Stephan Oorburg

Manager, Sportbedrijf Drachten

Norman Rik Megens

LO-docent, OBS De Burght

Norman Rik Megens

LO-docent, OBS De Burght

Deepdive 8: Interactieve technologie in de buitenruimte

In deze deepdive krijg je nieuwe inzichten over het toepassen van interactieve technologie voor sport en bewegen in de buitenruimte. Je leert over de voordelen en risico's van interactieve technologie, welke voorbeelden er zijn, en inzichten in effectiviteit.

Interactieve beweegvriendelijke omgeving: Waarom niet? | Dr. Loes van Renswouw | TU Eindhoven

Weet jij een interactieve buitenruimte voor sport en bewegen is? En wat de mogelijke voordelen en uitdagingen van deze technologie in de buitenruimte? En waarom het interessant is om de publieke ruimte interactief te maken volgens de literatuur? Onderzoeker Loes van Renswouw geeft antwoord en schept het kader om dit thema aan te vliegen. Mis deze kans niet om al jouw vragen te stellen en tips te krijgen over dit innovatieve thema.

Voorbeelden van interactieve en datagedreven lokale speelplekken | Dr. Dennis Reidsma | Universiteit Twente

Er wordt steeds minder buiten gespeeld. Om dit toch te stimuleren hebben grotere speeltuinen vaak al dure interactieve speelplekken, maar deze interactieve aanpassingen zijn in de kleinere speelplekken vaak afwezig. Daarom hebben Dennis en zijn team drie interactieve add-ons ontworpen voor kleine, lokale speelplekken om kinderen te stimuleren om meer buiten te spelen. Benieuwd naar de voorbeelden en het gebruik van data om het stimuleren van spelen in de buitenruimte te stimuleren? Sluit aan bij deze presentatie!

Praktische handvatten voor de toepassing van interactie in de openbare ruimte | Dr. Danica Mast | Haagse Hogeschool

In een wereld waarin fysieke activiteit en gezondheid steeds belangrijker worden, zien beleidsmakers van overheden, projectontwikkelaars en architecten kansen om meer mensen in beweging te krijgen door de buitenruimte interactief te maken. Maar wat zijn de cruciale overwegingen bij het realiseren van een interactieve inrichting? In deze presentatie belichten we de belangrijkste aspecten en bieden we praktische handvatten voor het creëren van inspirerende en activerende openbare ruimtes.

Loes van Renswouw

Postdoc Onderzoeker, TU Eindhoven

Loes van Renswouw

Postdoc Onderzoeker, TU Eindhoven

Dennis Reidsma

Associate Professor, Universiteit Twente

Dennis Reidsma

Associate Professor, Universiteit Twente

Danica Mast

Onderzoeker Gezonde Leefstijl in een Stimulerende Omgeving, Haagse Hogeschool

Danica Mast

Onderzoeker Gezonde Leefstijl in een Stimulerende Omgeving, Haagse Hogeschool